سود تو اتریوم کلاسیک چیست و چرا به وجود آمد؟ - سود تو

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اتریوم کلاسیک چیستاتریوم کلاسیک با نشان اختصاری ETC، یک رمزارز غیرمتمرکز، توزیع‌شده، منبع باز با اجماع اثبات کار (PoW) و مبتنی بر فناوری بلاکچین است که توانایی اجرا قراردادهای هوشمند را با خود به یدک می‌کشد. در ادامه اتریوم کلاسیک چیست ، سرگذشت اتریوم کلاسیک ETC ، استخراج ارز اتریوم کلاسیک ETC و تحلیل اتریوم کلاسیک ETC را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. 

اتریوم کلاسیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک Ethereum Classic در سال ۲۰۱۶ درنتیجه هک معروف پروژه The DAO که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاکچین اتریوم بود؛ ایجاد شد. در اثر این هک، شبکه بلاکچین اصلی اتریوم به دو بخش تقسیم شد. در آن زمان اکثر کاربران تصمیم گرفتند حالت شبکه را به زمان پیش از هک برگردانده و درنتیجه وجوه دزدیده‌شده، به مالباختگان بازگردانده شد. 

اتریوم کلاسیک چیست etc چیست

اتریوم کلاسیک چیست و چرا به وجود آمد؟

 این جدایی اختلاف‌های فلسفی و ساختاری را در جامعه اتریوم هرچه بیشتر نمایان کرد. بر اساس دیدگاهی که معتقد است “کد قانون است”؛ تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان بر این باور بودند که سرمایه‌گذاران The DAO باید از عواقب سرمایه‌گذاری در یک پروژه مشکل‌دار رنج ببرند و دارایی خود را از دست دهند. با این وجود در نهایت اکثریت جامعه اتریوم تصمیم گرفتند که وقایع بلاکچین را به عقب برگردانده و همه رویدادها را از پیش از هک شروع کنند. این تصمیم در واقع یک کمک مالی برای سرمایه‌گذاران پروژه The DAO نیز تلقی می‌شد؛ اما اتریوم کلاسیک چیست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با اتریوم کلاسیک (ETC)

 اتریوم یک پلتفرم بلاکچین مشابه بیت کوین است؛ اما نسبت به بیت کوین یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد. این شبکه می‌تواند به عنوان یک کامپیوتر توزیع‌شده برای اجرای قراردادهای هوشمند خودکار مورد استفاده قرار گیرد.

اتریوم کلاسیک با ارائه مزایای حاکمیت غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند. به بیانی دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث قابل‌اجرا است. قراردادهای هوشمند بر اساس یک سری شروط از پیش تعیین‌شده مرحله‌به‌مرحله اجرا می‌شوند. بنابراین با انجام هر شرط قرارداد به مرحله بعدی پیش می‌رود. تمامی این موارد به طور هوشمند و بدون دخالت شخص سومی، خودکار اجرا می‌شود.

سرگذشت اتریوم کلاسیک تاریخچه اتریوم کلاسیک

سرگذشت اتریوم کلاسیک به زبان ساده

سرگذشت اتریوم کلاسیک ؛ با تاریخچه ارز اتریوم کلاسیک ETC آشنا شوید

سرگذشت اتریوم کلاسیک یا به طور کلی تاریخچه ارز اتریوم کلاسیک تا حد زیادی جالب توجه و هیجان انگیز است. ماجرا به شکل گیری بلاکچین اتریوم بازمیگردد. این بلاکچین در ابتدا به عنوان یک شبکه واحد ایجاد شد که انجام تراکنش‌ها با استفاده از ارز دیجیتال اتر یا ETH امکان‌پذیر بود. این شبکه نوپا به‌سرعت تبدیل به یک پلتفرم محبوب برای عرضه اولیه دیگر پروژه‌ها بر روی این شبکه شد و توکن‌های بسیاری روی شبکه اتریوم ساخته شد.

یکی از موفق‌ترین عرضه‌های اولیه بر روی شبکه اتریوم پروژه The DAO بود. این پروژه یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز پر ریسک بود که در آن با رأی‌گیری به سرمایه‌گذاران  اجازه می‌داد تا انتخاب کنند که صندوق روی چه دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کند. از آنجایی که ایده DAO جدید بود به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفت و بیش از ۱۱ میلیون واحد ETH از بیش از ۱۸۰۰۰ سرمایه‌گذار جمع‌آوری شد. در قرارداد هوشمند نوشته‌شده برای این پروژه یک اشکال نرم‌افزاری یا باگ وجود داشت و یک هکر با سو استفاده از این مشکل یک‌سوم اترهای سرمایه‌گذاری شده در پروژه  DAO را به سرقت برد.

با توجه به گستردگی هک، بسیاری برای نجات سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده، بازگشت بلاکچین اتریوم به پیش از هک را پیشنهاد کردند. البته این پیشنهاد مخالفانی هم داشت . اعتقاد آن‌ها این بود که چنین کاری به جای گذاشتن یک الگوی نامناسب در آینده است. پس از آن طی یک نظرسنجی عجولانه، ۹۷ درصد جامعه اتریوم رأی به بازگرداندن وجوه ازدست‌رفته از طریق انجام یک هارد فورک یا انشعاب سخت دادند.

درنتیجه، بلاکچین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شد. شبکه جدیدتر نام اتریوم را به ارث برده است و از ETH یا اتر به عنوان ارز دیجیتال خود استفاده می‌کند. در حال حاضر نسخه قدیمی‌تر با نام اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود و ارز دیجیتال این شبکه ETC نام دارد.

نگرانی‌ها درباره اتریوم کلاسیک؛ تحلیل اتریوم کلاسیک

اگرچه اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو بستر ارائه قراردادهای هوشمند را در خود دارند و بازار هدف مشترکی دارند اما شبکه اتریوم از وجهه بهتری برخوردار است و محبوبیت بیشتری میان کاربران دارد. به طوری که اتریوم پس از بیت کوین به عنوان باارزش‌ترین شبکه ارزهای دیجیتال جهان شناخته می‌شود.

تحلیل اتریوم کلاسیک آینده اتریوم کلاسیک

تحلیل اتریوم کلاسیک برای سرمایه گذاری

یکی از نگرانی‌های اصلی دیگر در اتریوم کلاسیک پاشنه آشیل ارزهای دیجیتال یعنی محدودیت‌های بالقوه در مقیاس‌پذیری است. این شبکه می‌تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. اگرچه اتریوم کلاسیک در طول این سال ارتقاهای نرم‌افزاری زیادی را پشت سر گذاشته است، اما مقیاس‌پذیری سیستم‌های پرداخت آن همچنان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن در آینده است.

 همانطور که در سرگذشت اتریوم کلاسیک خواندم؛  به خاطر هک رخ‌داده در شبکه اتریوم کلاسیک شرکت‌های مالی ترجیح می‌دهند از قراردادهای هوشمند این شبکه استفاده نکنند. بنابراین تراکنش‌های عمده مالی در قراردادهای هوشمند اتریوم کلاسیک به خاطر ریسک‌های بالقوه اتفاق نمی‌افتد.

به لحاظ قوانین و قانون‌گذاری نیز اتریوم کلاسیک مانند دیگر رمزارزها توسط قانون‌گذارها به عنوان یک دارایی یا سهام در نظر گرفته نمی‌شود. دلیل این امر هم غیرمتمرکز بودن شبکه ارزهای دیجیتال است.

آینده اتریوم کلاسیک چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

آینده اتریوم کلاسیک کمتر از اتریوم روشن به نظر می‌رسد زیرا اتریوم میان بسیاری از وجهه قانونی و محبوبیت بیشتری برخوردار است و مشکلات امنیتی در قراردادهای هوشمند اتریوم کلاسیک در شبکه اتریوم مشاهده نشده است. سرمایه‌گذاران در طول این سال‌ها به خاطر هک شدن سیستم اعتمادشان نسبت به اتریوم کلاسیک را از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمانی که ETC دوباره توسعه پیدا نکند، نمی‌توان از هک‌های احتمالی در آینده جلوگیری کرد.

البته با تغییر سیستم اجماع اثبات کار در اتریوم، بهترین گزینه برای استخراج‌کننده‌ها ورود به شبکه اتریوم کلاسیک است. این دستگاه‌های گران‌قیمت به خوبی می‌توانند در شبکه اتریوم کلاسیک به کار خود ادامه دهند.

با این حال اگرچه هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند؛ اما پتانسیل نگرانی‌های امنیتی فوق‌الذکر پیرامون ETC احتمالاً سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای کلاسیک اتریوم سوق می‌دهد.

ETC دارای عرضه ۲۱۰,۷۰۰,۰۰۰ واحد است  که از این میزان ۱۳۶,۵۷۰,۴۰۰ ETC در حال گردش در بازارند. بالاترین قیمت اتریوم کلاسیک ۱۷۶.۱۶ دلار بوده است. پیش‌بینی‌های قیمتی اتریوم کلاسیک بیانگر رشد محدود این ارز تا پایان سال ۲۰۲۲ است و حداکثر قیمت ۴۴.۶۷ دلار در نظر گرفته‌شده است. بیشتر پیش‌بینی‌های بلندمدت تا سال ۲۰۲۵ برای ارز اتریوم کلاسیک روی حداکثر رقم ۱۵۳ دلار هم‌نظر هستند.

استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج ارز اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک با کمک دستگاه‌های ماینر که در واقع کارت‌های گرافیکی قدرتمند هستند، امکان‌پذیر است. سختی شبکه اتریوم کلاسیک به طوری است که نسبت به شبکه اتریوم (تا زمانی که استخراج در آن ادامه داشت) کمتر است. برای استخراج اتریوم کلاسیک کافی است تا ریگ‌های ماینینگ مورد استفاده در اتریوم که کارت‌های گرافیکی هستند را در اختیار داشته باشید و همین‌طور صاحب یک کیف پول نرم‌افزاری برای نگهداری اتریوم کلاسیک باشید. سپس با وصل شدن به استخرهای استخراج و پرداخت کارمزدی ناچیز استخراج اتریوم کلاسیک را آغاز کنید.

سخن پایانی در خصوص تحلیل اتریوم کلاسیک

هدف پروژه اتریوم کلاسیک تبدیل‌شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می‌تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند. با این حال اتریوم کلاسیک در مقابل اتریوم ضعیف‌تر عمل کرده است و اقبال همواره با رقیبش بوده است. با توجه به تغییراتی که به زودی در شبکه اتریوم رخ خواهد داد احتمال افزایش محبوبیت استخراج اتریوم کلاسیک وجود دارد بنابراین باید صبر کرد و دید آیا اتریوم کلاسیک مقصد بعد استخراج‌کنندگان خواهد بود یا خیر؟

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک با نشان اختصاری ETC، یک رمزارز غیرمتمرکز، توزیع‌شده، منبع باز با اجماع اثبات کار (PoW) و مبتنی بر فناوری بلاکچین است که توانایی اجرا قراردادهای هوشمند را با خود به یدک می‌کشد.

سرگذشت اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک Ethereum Classic در سال ۲۰۱۶ درنتیجه هک معروف پروژه The DAO که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاکچین اتریوم بود؛ ایجاد شد. در اثر این هک، شبکه بلاکچین اصلی اتریوم به دو بخش تقسیم شد. در آن زمان اکثر کاربران تصمیم گرفتند حالت شبکه را به زمان پیش از هک برگردانده و درنتیجه وجوه دزدیده‌شده، به مالباختگان بازگردانده شد.

استخراج ارز اتریوم کلاسیک به چه شکل است؟

استخراج اتریوم کلاسیک با کمک دستگاه‌های ماینر که در واقع کارت‌های گرافیکی قدرتمند هستند، امکان‌پذیر است.

آیا این مطلب مفید بود؟
۱ نظر

۵
۱

اتریوم کلاسیک چیست و چرا به وجود آمد؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : رمزارز تاريخ : 30 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.