سود تو مارکت کپ چیست؟ با مفهوم ارزش بازار بیشتر آشنا شویم - سود تو

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چگونه باید ارزش یک ارز دیجیتال را در بازار تشخیص داد؟ قیمت رمز ارز نشانگر ارزش بازار آن نیست و معیار مناسبی برای مقایسه ارزش ارزهای دیجیتال محسوب نمی‌شود. تریدر ها و فعالان حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال از مفهوم ارزش بازار یا مارکت کپ برای مشخص کردن ارزش ارزهای دیجیتال و رتبه بندی آن‌ها استفاده می‌کنند.

اما مارکت کپ چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ چگونه می‌توان از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد؟ با سود تو در ادامه این مطلب همراه باشید تا با مفهوم ارزش بازار آشنا شویم و به این سؤالات پاسخ دهیم.

مارکت کپ چیست؟ تعریف ارزش بازار

مارکت کپ (market cap) کوتاه شده عبارت Market Capitalization

ارزش بازار (مارکت کپ)به ارزش کل معاملاتی یک ارز معین، ارزش بازار می‌گویند. برای محاسبه ارزش بازار می‌توان تعداد ارزهای در گردش درون بازار را در قیمت ارز ضرب کرد. به‌عنوان‌مثال مثال اگر قیمت هر بیت کوین ۱۰,۰۰۰ دلار باشد و تعداد بیت کوین‌های در گردش ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ باشد، از حاصل‌ضرب این دو عدد، به ارزش بازار ۱۹۰ میلیارد دلاری بیت کوین خواهیم رسید.

“>market capitalization است. معنای دقیق این عبارت «مجموع سرمایه بازار» است که معمولاً اقتصاددان‌ها آن را با عنوان‌های «ارزش بازار» یا «ارزش کل بازار» معرفی می‌کنند. در بازار ارزهای دیجیتال مارکت کپ مجموع قیمت تمام سکه‌های در گردش است. این معیار مشخص ارزش بازار یک رمز ارز را مشخص می‌کند. آشنایی با مفهوم ارزش بازار به فعالان بازار خرید و فروش رمز ارز کمک می‌کند تا دید بهتری از ریسک، بزرگی بازار و میزان نقدشوندگی یک ارز دیجیتال داشته باشند. همچنین از این معیار برای مقایسه ارزش ارزهای دیجیتال مختلف نیز استفاده می‌شود.

اقتصاددانان برای به دست آوردن ارزش بازار از فرمول مارکت کپ استفاده می‌کنند.

فرمول مارکت کپ چیست؟ چگونه ارزش بازار را محاسبه کنیم

فرمول مارکت کپ یک فرمول بسیار ساده است که با استفاده از آن ارزش بازار را مشخص می‌کنند:

مجموع تعداد سکه‌های در گردش × قیمت هر سکه = ارزش بازار

برای مثال با بررسی قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در صرافی سود تو متوجه می‌شویم قیمت ارز دیجیتال تتر تنها ۱ دلار است. این ارز دیجیتال یک استیبل کوین است که همیشه قیمت ثابت و برابر با ۱ دلار دارد. طبق آمار coin metrics تا به حال ۱۶.۰۷ میلیارد تتر وارد چرخه بازار شده است. با استفاده از فرمول مارکت کپ ارزش بازار تتر مشخص می‌شود:

۱ دلار (قیمت تتر) × ۱۶.۰۷ میلیارد (تعداد تتر های در گردش و موجود در بازار) = ۱۶.۰۷ میلیارد دلار (مارکت کپ تتر)

تتر با قیمت ثابت ۱ دلار و ارزش بازار ۱۶.۰۷ میلیارد دلار طبق آمار coindesk چهارمین ارز دیجیتال با ارزش جهان است.

در مقابل بیت کوین کش در حال حاضر (مهر ۹۹) قیمتی در حدود ۲۵۲ دلار دارد. آیا بیت کوین کش ارزش بیشتری از تتر دارد؟ طبق آمار ۱۸.۵۴ میلیون سکه بیت کوین کش در بازار در گردش است. بنابراین مارکت کپ بیت کوین کش به شکل زیر محاسبه می‌شود:

۲۵۲ × ۱۸.۵۴= ۴.۶ میلیارد دلار

با مقایسه مارکت کپ تتر و بیت کوین کش متوجه می‌شویم که در حال حاضر حتی با اینکه قیمت بیت کوین کش ۲۵۲ برابر تتر است اما بازار آن حدود یک چهارم تتر ارزش دارد.

چرا مارکت کپ اهمیت دارد؟ آشنایی با مفهوم ارزش بازار چه کمکی به ما می‌کند؟

مارکت کپ و ارزش بازار معیاری است که در تعیین استراتژی‌های سرمایه گذاری و تحلیل بازار به کمک شما می‌آید. ارزش بازار به شما نشان می‌دهد که ریسک سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال چقدر است. هرچقدر که مارکت کپ یک رمز ارز بزرگتر باشد ریسک سرمایه گذاری در آن کمتر خواهد بود. ارزهایی که مارکت کپ کوچکی دارند معمولاً دارای پتانسیل رشد بیشتری هستند و می‌توانند سود بیشتری نصیب شما کنند. با این حال به همان اندازه ریسک بیشتری هم دارند.

برای مثال خرید و فروش اتریوم که دارای دومین بازار با ارزش در بین تمام ارزهای دیجیتال است، ریسک سرمایه گذاری کمتری از ارزهای دیجیتالی با بازار نسبتاً کوچک مانند دش و میکر خواد داشت. با این حال، به همان اندازه نیز احتمال رشد سریع و شارپ در یک بازار کوچک مانند دش بیشتر از اتریوم است. البته این موضوع به این معنا نیست که بازارهای بزرگ ریسک ندارند یا بازارهای کوچک همیشه سوددهی بیشتری دارند. در ادامه مقایسه‌ای بین مارکت کپ های بزرگ و کوچک خواهیم داشت.

دسته بندی بازارها بر اساس ارزش بازار؛ مارکت کپ کوچک، بزرگ و متوسط

ارزهای دیجیتال را بر اساس ارزش بازار دسته بندی می‌کنند. در اکثر صرافی‌ها و منابع آماری بازار ارزهای دیجیتال، مارکت کپ مهم‌ترین معیار رتبه بندی رمز ارزها است. به طور کلی مارکت کپ ها را بر اساس میزان ارزش آن‌ها به سه دسته مختلف تقسیم می‌کنند.

مارکت کپ بزرگ: ارزهای دیجتال با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار در این دسته قرار می‌گیرند. بر اساس این دسته بندی تنها بیت کوین، اتریوم، تتر و ریپل در دسته ارزهای با مارکت کپ بزرگ قرار می‌گیرند.

مارکت کپ متوسط: رمز ارزهایی که ارزش بازار آن‌ها بین ۱ تا ۱۰ میلیون دلار است، دارای مارکت کپ متوسط هستند. این دسته شامل تعداد زیادی از ارزهای معروف و محبوب مانند باینانس کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و.. می‌شود. ریسک بیشتر از مارکت کپ بزرگ و احتمال رشد بیشتر ویژگی این دسته است.

مارکت کپ کوچک: هر ارز دیجیتالی که ارزش بازار آن کمتر از ۱ میلیارد دلار است در این دسته قرار می‌گیرد.ترین معیار رتبه بندی رمز ارزها است. برای مثال در حال حاضر بیت کوین گران قیمت ترین ارز دیجیتال نیست.

مارکت کپ کوچک یا مارکت کپ بزرگ؛ کدام یک گزینه بهتری برای سرمایه گذاری هستند؟

در ادامه بحث مارکت کپ چیست و بررسی مفهوم ارزش بازار بهتر است مقایسه‌ای بین مارکت کپ های کوچک و بزرگ داشته باشیم تا با مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها برای سرمایه گذاری آشنا شویم.

ریسک سرمایه گذاری: در مارکت کپ های کوچک ریسک سرمایه گذاری بیشتر از مارکت کپ های بزرگ است.

مقاومت بازار در مقابل تغییرات عمدی: ایجاد تغییرات عمدی مانند بالا بردن یا پایین آوردن قیمت‌ها، در بازارهای بزرگ نیاز به سرمایه‌های عظیمی دارد به همین دلیل مقاومت بازار در مقابل تغییرات بیشتر از بازارهای کوچک است.

نقد شوندگی: نقدشوندگی علاوه بر مارکت کپ به فاکتورهای دیگری مانند حجم تراکنش‌های بازار در ۲۴ ساعت گذشته بستگی دارد، با این حال بازارهای بزرگ معمولاً نقد شوندگی بیشتری از یک بازار کوچک دارند. بیت کوین بزرگترین مارکت کپ و بیشترین میزان نقدشوندگی را دارد. شما می‌توانید از ماشین حساب ارز دیجیتال برای تبدیل بیت کوین به ریال استفاده کنید و سپس به راحتی بیت کوین‌های خودر را در صرافی سود تو نقد کنید.

رشد قیمت و سودآوری: مقاومت مارکت کپ بزرگ در مقابل تغییرات سریع، از رشد سریع قیمت و سودآوری در آن جلوگیری می‌کند. بنابراین احتمال رشد سریع و سود آوری بیشتر در بازارهای کوچک معمولاً بیشتر از بازارهای بزرگ است.

مارکت کپ به تنهایی معیار سرمایه گذاری نیست!

به طور کلی بزرگ بودن یا کوچک بودن یک ارز دیجیتال تنها یکی از صدها فاکتوری است که در هنگام سرمایه گذاری به آن‌ها توجه کنید. ارزش بازار چیزی در مورد رشد آینده یک بازار یا میزان سود و ضرر آن به شما نمی‌گوید. با این حال زمانی که قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، بررسی مارکت کپ دید خوبی نسبت به احتمال ریسک و سود در بازار به شما می هد.

معمولاً تریدر ها به صورت همزمان در ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کوچک، متوسط و بزرگ سرمایه گذاری می‌کنند. یک استراتژی درست و توزیع منطقی سرمایه در بازارهای مختلف به شما کمک می‌کند درصد ریسک کمتری را تجربه کنید.

ارزش بازارها را بشناسید تا سرمایه گذاری کم ریسک تری تجربه کنید

در این مقاله با مارکت کپ و مفهوم بازار آشنا شدیم. مقایسه ارزش بازارها می‌تواند یک راه مناسب برای شناسایی بازارهای کم ریسک تر باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی صرافی آنلاین سود تو، وارد بازار ارزهای دیجیتالی با مارکت کپ بزرگ و متوسط شوید و سرمایه گذاری کم ریسکی را آغاز کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
۸۷۲ نظر

۵
۸۷۲

مارکت کپ چیست؟ با مفهوم ارزش بازار بیشتر آشنا شویم

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : تحلیل و سرمایه گذاری تاريخ : 26 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.