سود تو تخصیص دارایی، استراتژی کاربردی در ترید - سود تو

در سال‌های اخیر رمز ارزها به نحوی خیره‌کننده از سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری بازدهی و عملکرد بهتری داشته‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت ارزهای دیجیتال نامداری مانند بیت کوین و اتریوم سرازیر شده و آن‌ها را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار داده‌اند. 

بدون شک رمزارزها برای سرمایه‌گذاری گزینه سودآوری هستند. اما یک سرمایه‌گذار جدی هرگز تنها روی یک یا دو رمز ارز سرمایه‌گذاری نمی‌کند. درواقع هر سرمایه‌گذاری می‌تواند به دو نقطه ختم شود. سود یا ضرر. یک ارز به همان میزان که ممکن است به شما سود بدهد، می‌تواند منجر به ضرر شما بشود. به همین دلیل هرگز نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد! شما با اختصاص ارزهای متنوع به سبد خود ضرر احتمالی را به شکلی قابل‌توجه کنترل می‌کنید، زیرا همه سرمایه شما بر روی یک دارایی خاص متمرکز نشده است. 

سرفصل‌های این آموزش

تنوع سبد سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها چیست؟

متنوع سازی یا تنوع‌بخشی سبد سرمایه (Asset Allocation) یکی از روش‌ها و استراتژی‌های رایج مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری است. این کار از ضررهای کلانی که یک پروژه بر سرمایه‌گذار تحمیل می‌کند، جلوگیری خواهد کرد. به همین خاطر سرمایه‌گذاران با ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری، امکان از دست رفتن کل سرمایه را تا حد ممکن پایین می‌آورند. علاوه بر این با نگهداری چند پروژه یا دارایی مختلف در پورتفولیو یا سبد سرمایه‌گذاری، می‌توان بهترین موارد بازگشت سرمایه را شناسایی کرد و خطرات ناشی از موارد کم بازده را کاهش داد یا به‌طور کل حذف کرد. 

یک سرمایه‌گذار باهوش به‌خوبی می‌داند که قرار دادن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد خطرناک است. سقوط قیمت رمزارزها از جمله بیت کوین در سال ۲۰۱۸ به بهترین شکل ممکن نشان داد که سرمایه‌گذاری روی یک ارز خاص می‌تواند چه عواقبی داشته باشد. 

البته بد نیست بدانید که برای یک سرمایه‌گذار در مقیاس کوچک، سرمایه‌گذاری و تمرکز روی دو یا سه ارز دیجیتال، گزینه بهتری ست. اما اگر می‌خواهید یک سبد سرمایه‌گذاری واقعی و قابل‌توجه داشته باشید، طبیعتاً با دو یا سه ارز دیجیتال، کار چندانی از پیش نخواهید برد. 

پیش از اجرای یک استراتژی تنوع‌بخشی، باید بهترین صرافی‌ها را با توجه به شرایط و نیاز خود شناسایی کنید. صرافی مورداستفاده، در تجربه کلی شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال تأثیر داشته و همچنین در موفقیت سرمایه‌گذاری نقش بسزایی ایفا می‌کند.

چگونه می‌توان تنوع‌بخشی در سبد سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را آغاز کرد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که اغلب ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر می‌کند این است که : اغلب آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین) با بیت کوین مرتبط‌اند. پس چه طور می‌توان استراتژی تنوع‌بخشی را پیاده کرد؟

پاسخ این سؤال در این است که باید سبد سرمایه خود را از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کنید.

برخی از بهترین استراتژی‌های تنوع‌بخشی عبارت‌اند از: 

۱. تنوع ارز دیجیتال 

۲. تنوع صنعت

۳. تنوع زمانی

۴. تنوع جغرافیایی (منطقه‌ای)

۵. تنوع کاربردی

که در ادامه به توضیح هر یک از موارد می‌پردازیم.

۱. تنوع ارز دیجیتال

یک استراتژی متداول در سرمایه‌گذاری، ایجاد تنوع در ارزهای دیجیتال است. در این استراتژی رمزارزهای مختلف با عملکرد و بازده بالا شناسایی‌شده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. پروژه‌های رمزنگاری و ارزهای دیجیتال در بسیاری مواقع، از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. همین تفاوت به شما اجازه می‌دهد تا پروژه‌هایی در جهت اهداف سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید.

۲. تنوع صنعت

همان‌طور که می‌دانید بلاکچین و ارزهای دیجیتال در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال: صنعت مالی، زنجیره تأمین و صنایع پزشکی.

در این رویکرد، توصیه می‌شود که ارزهای دیجیتالی از صنایع مختلف را در سبد خود قرار دهید که اگر یکی از این صنایع دچار رکود شد، تمام سرمایه شما از دست نرود.

۳. تنوع زمانی

تنوع زمانی روشی تازه و جدید به نظر می‌آید اما واقعیت این است که این شیوه مدت‌هاست که مورداستفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. درواقع ثابت‌شده که اگر از این استراتژی به نحوی صحیح و اصولی استفاده شود، همیشه نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. 

این استراتژی به زبان ساده به این معناست که: همیشه لازم نیست به‌یک‌باره با تمام پول خود روی یک دارایی سرمایه‌گذاری کنید، بلکه بهتر است با بخش‌بندی پول خود، پله‌پله وارد سرمایه‌گذاری مذکور شوید. 

به‌عنوان‌مثال ممکن است تصمیم بگیرید که هرماه تنها ۱۰ درصد از پول خود را به سبد اضافه کنید. البته بد نیست بدانید که پیاده‌سازی این استراتژی و زمان‌بندی مناسب در بازار ارزهای دیجیتال امری بسیار مشکل است اما بااین‌وجود، ورود پله‌ای در زمان‌های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری شما را کنترل می‌کند. مثلاً شما به‌یک‌باره در اوج قیمت همه سرمایه‌تان را وارد بازار نمی‌کنید. 

۴. تنوع جغرافیایی (منطقه‌ای)

استراتژی دیگر انتخاب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متفاوت از نقاط مختلف جهان است. بسته به ترجیح و تحمل ریسک شما، می‌توانید از بین پروژه‌های بلاکچین آمریکایی، اروپایی و یا حتی آسیایی و ترکیب آن‌ها انتخاب داشته باشید.

۵. تنوع کاربرد

همان‌طور که میدانید هر پروژه در حوزه ارزهای دیجیتال به منظور خاصی طراحی‌شده است. به‌عنوان‌مثال بیت کوین به عنوان یک ارز مجازی طراحی‌شده درحالی‌که ریپل برای تسهیل انتقالات پرداخت مؤسسات مالی مانند بانک‌ها ایجاد شده است. از طرف دیگر ، اتریوم پروتکل‌های DeFi را تأمین می‌کند و در فناوری قرارداد هوشمند کلیدی است.

در اینجا می‌توانید با بخشی از ارزهای دیجیتال و هدف طراحی آن‌ها آشنا شوید:

  • ذخیره  ارزش و راهکار پرداخت: بیت کوین
  • راهکار پرداخت: بیت‌کوین کش، استلار، دش
  •  ارز دیجیتال با ثبات: تتر، پکس، دای
  • رایانه جهانی: نئو، کاردانو، ترون، اتریوم

شما می‌توانید بر این اساس تصمیم بگیرید که در کدام پروژه‌های رمزنگاری با کاربردهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید. یک سبد سرمایه‌گذاری متعادل باید از انواع مختلف ارزها با کاربردهای مختلف تشکیل‌شده باشد.

چرا باید یک سبد ارزهای دیجیتال متنوع داشت؟

ما در جهانی بی‌ثبات زندگی می‌کنیم و تنوع‌بخشی سپر خوبی در برابر نوسانات منفی و غیرمنتظره بازار  و جهش‌های قیمتی است.

تخصیص دارایی و تنوع‌بخشی به سبد، امکان موفقیت سرمایه‌گذاری شما روی ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد.

همیشه می‌توان صرفاً روی یک ارز دیجیتال خاص حساب باز کرد و منتظر سود و بازده بسیار بود. اما تنوع‌بخشی به شما این امکان را می‌دهد که از فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری موفق بهره ببرید و سود چندین ارز دیجیتال موفق را از آن خود کنید. 

سخن آخر

تنوع‌بخشی، یک استراتژی کاربردی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است و بسیاری از سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های سنتی از آن استفاده می‌کنند. اگرچه این استراتژی از شما در برابر اصلاح‌های بزرگ بازار یا بازار نزولی مراقبت نمی‌کند، اما به‌طورکلی ریسک سبد شما را در زمان کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که سبد سرمایه‌گذاری همیشه نیازمند بازبینی است و انواع ارزهای دیجیتال انتخاب‌شده، بر اساس عملکردشان دستخوش تغییر، حذف و یا اضافه شدن می‌شوند. شما با تصمیم‌های هوشمندانه می‌توانید به یک سبد سرمایه‌گذاری مناسب دست پیدا کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
۱۴۲ نظر

۵
۱۴۲

تخصیص دارایی، استراتژی کاربردی در ترید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 38 views بار دسته بندی : تحلیل و سرمایه گذاری تاريخ : 20 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها