سود تو چطور از شاخص مکدی برای معامله در ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟ - سود تو

شاخص مکدی ، یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای مورد علاقه معامله‌گران است. اغلب دلیل محبوبیت این شاخص، سادگی و توانایی تولید سیگنال‌های نسبتا قابل‌اعتماد است. هرچند که شاخص مکدی به‌تنهایی نمی‌تواند برای یک معامله‌گر تعیین‌کننده باشد؛ اما به‌سادگی می‌تواند تائید کننده تصمیمات قبلی او باشد. در ادامه بیشتر با این شاخص و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

سرفصل‌های این آموزش

شاخص مکدی چیست و از چه اجزایی تشکیل‌شده است؟

مکدی شاخصی است که روند را دنبال می‌کند و سیگنال‌های برآمده از آن نشان می‌دهد که حرکت کوتاه‌مدت قیمت در جهت حرکت بلندمدت قیمت است یا خیر و اینکه آیا روند به‌زودی تغییر می‌کند؟

مکدی از چهار جزء تشکیل‌شده است:

  • خط مکدی (MACD line)
  • خط سیگنال (Signal line)
  • خط صفر (Zero line)
  • هیستوگرام (Histogram)شاخص مکدی
  • خط مکدی (MACD line): این خط با کسر میانگین متحرک نمایی بیست‌وشش روزه (۲۶-EMA) از میانگین متحرک نمایی دوازده‌روزه (۱۲-EMA) به دست می‌آید. میانگین‌های متحرک نمایی به جای میانگین‌های متحرک‌های ساده (MA) استفاده می‌شوند تا حساسیت بر حرکت قیمت یا مومنتوم قیمت و تغییرات روند بیشتر شود.
  • خط سیگنال (Signal line): به صورت پیش‌فرض این خط یک  میانگین متحرک نمایی نه‌روزه (EMA 9) است. هنگام تلاقی خط سیگنال با خط MACD، پدیده هایی به نام همگرایی یا واگرایی ایجاد می‌شود. هنگامی‌که این دو خط یکدیگر را قطع کنند؛ معامله‌گران سیگنال‌ و اطلاعات مختلفی در خصوص نحوه روند به دست می آورند.
  • خط صفر (Zero line): به‌طور ساده خط صفر سطحی است که خط MACD در آن صفر است. خط صفر سطحی را نشان می‌دهد که میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه و میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه برابرند.
  • هیستوگرام: هیستوگرام نشانگر فاصله خط MACD از خط سیگنال است. هنگامی‌که خط MACD بالاتر از خط سیگنال باشد؛ هیستوگرام مثبت و زمانی که خط سیگنال بالاتر از MACD باشد؛ منفی خواهد بود.

برخلاف سایر شاخص‌های نوسانی مانند شاخص مقاومت نسبی یا (RSI) که دارای محدوده حداکثری و حداقلی است؛ مکدی محدوده‌ای مطلق ندارد. در واقع به همین خاطر است که برای ارزیابی وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش شاخص مکدی مناسب نیست.

انواع سیگنال‌های معاملاتی

تلاقی خط MACD و خط سیگنال

رایج‌ترین سیگنالی که توسط شاخص MACD تولید می‌شود؛ زمانی است که دو خط نوسانی مکدی و خط سیگنال تلاقی کنند. این سیگنال به دو شکل زیر است:

  • هنگامی‌که خط MACD بالاتر از خط سیگنال حرکت می‌کند: وضعیت صعودی یا گاوی در نظر گرفته می‌شود.
  • هنگامی‌که خط سیگنال بالاتر از خط MACD حرکت می‌کند: وضعیت نزولی یا خرسی در نظر گرفته می‌شود.

بااین‌حال، از آنجایی‌ که این خطوط به‌طور رایج یکدیگر را قطع می‌کنند؛ نمی‌توان به بسیاری از این موارد به عنوان سیگنال دقیق اتکا کرد. برای اطمینان باید از سایر روش‌های تحلیل در کنار این سیگنال‌های معاملاتی در تصمیم‌های خود استفاده کنید. 

به عنوان نمونه به چند مثال واقعی زیر توجه کنید:

در بازار گاوی سال ۲۰۱۷ ، یک تقاطع نزولی در بازه زمانی ۱ روزه بر روی اندیکاتور MACD به وجود آمده بود که می‌توانست سیگنال فروش بیت کوین در بالاترین قیمت برای معامله‌گران باشد.

اندیکاتور مکدی چیست

و یا در نمونه‌ای جدیدتر در سال ۲۰۱۹ برخی از تلاقی‌های MACD در بازه زمانی ۱ روزه می‌توانست سودهای شیرینی برای شما ایجاد کنند. پیکان‌های سبز سیگنال خرید و پیکان‌های قرمز سیگنال فروش را نشان می‌دهند.

شاخص مکدی چیست

اگر با دقت فاصله بین پیکان قرمز و پیکان سبز دوم را بر روی اندیکاتور MACD مورد بررسی قرار دهید؛ چندین تلاقی بین خطوط وجود دارند اما چرا آن‌ها عنوان سیگنال خرید یا فروش در نظر گرفته نشده‌اند؟

اگر به‌طور دقیق بررسی کنیم؛ این تلاقی‌های به وجود آمده، نشان‌دهنده تردید و بلاتکلیفی است و منطقی است در این زمان معامله‌ای صورت نگیرد. اما از کجا می‌توان متوجه این تردید و بلاتکلیفی در خطوط شد؟ در واقع همین‌که این خطوط بلافاصله جانشین یکدیگر شده‌اند بیانگر بلاتکلیفی در آن دوره زمانی است. 

بااین‌وجود یک معامله‌گر باتجربه می‌توانست با استفاده از سایر شاخص‌ها مانند حجم و RSI سیگنال صحیح را تشخیص داده و یک تصمیم درست بگیرد که آیا وارد این معامله شود و یا خیر.

حرکت لاین

زمانی که خط MACD و خط سیگنال همراه با یکدیگر صعود می‌کنند؛ می‌توان بازار را صعودی ارزیابی کرد و مومنتوم مثبت افزایشی می‌شود.

سقوط خط MACD همراه با خط سیگنال یک حرکت خرسی تلقی می‌شود و براثر آن مومنتوم منفی افزایشی می‌شود.

تلاقی خط صفر و MACD

عبور خط MACD از خط صفر و قرارگرفتن آن در بالای خط صفر نیز به عنوان سیگنال بازار صعودی و خرید در نظر گرفته می‌شود. از طرفی دیگر ورود خط MACD به زیر خط صفر توصیف‌کننده بازار خرسی و موقعیت فروش است. 

البته به‌هیچ‌عنوان تنها تکیه بر یک سیگنال از اندیکاتور برای به دست آوردن یک سیگنال درست، کافی نیست و سایر شاخص‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند.

آموزش شاخص مکدی

واگرایی قیمت MACD

یک کاربرد شاخص مکدی شناسایی واگرایی‌ میان قیمت و این اندیکاتور است.

واگرایی صعودی زمانی به وجود می‌آید که:

  • قیمت، سقفی پایین‌تر از سقف قبلی ثبت کرده و خط MACD، کفی پایین‌تر از کف گذشته ثبت می‌کند.
  • قیمت، کفی پایین‌تر از کف قبلی ثبت کرده و خط MACD، کفی بالاتر از کف قبلی ثبت می‌کند.

واگرایی نزولی زمانی به وجود می‌آید که:

  • قیمت، سقفی بالاتر از سقف قبلی ثبت کرده درحالی‌که خط MACD، سقفی پایین‌تر از سقف قبلی ثبت می‌کند.
  • قیمت، سقفی پایین‌تر از سقف قبلی ثبت می‌کند درحالی‌که خط MACD، سقفی بالاتر از سقف قبلی ثبت می‌کند.

در نمونه زیر قیمت، کفی پایین‌تر از کف قبلی خود ثبت کرده است؛ درحالی‌که MACD کفی بالاتر از کف قبلی خود ثبت کرده است. این سیگنالی است که حکایت از تغییر مسیر قریب‌الوقوع روند دارد.

آموزش اندیکاتور مکدی

سخن پایانی

MACD می‌تواند سیگنال‌های معاملاتی بسیاری تولید کرده و مومنتوم حرکت قیمتی را به نمایش درآورد. اما دقیقاً به همین خاطر است که معامله‌گران باید سنجیده رفتار کنند و ایده‌های خود را با استراتژی معاملاتی‌ای که در پیش‌گرفته‌اند سنجیده و بر همان اساس اقدام کنند.

با توجه به بحث ما در این مقاله چهار سیگنال احتمالی از اندیکاتور مکدی می‌توان استخراج کرد اما فراموش نکنید که هیچ تضمینی بر درست بودن آن وجود ندارد و اندیکاتورها تنها می‌توانند تائید کننده تصمیمات معاملاتی‌ای باشند که از پیش‌گرفته‌اید. مانند تمام روش‌های نمودار سازی، اتکا به بازه زمانی بزرگ‌تر از اعتبار بیشتری نسبت به بازه زمانی کوتاه برخوردار است. بنابراین یک تلاقی صعودی در نمودار یک‌روزه از اعتبار بیشتری نسبت به تلاقی صعودی در نمودار ۱ دقیقه‌ای برخوردار است.

آیا این مطلب مفید بود؟
۱۳ نظر

۵
۱۳

چطور از شاخص مکدی برای معامله در ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 39 views بار دسته بندی : تحلیل و سرمایه گذاری تاريخ : 25 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها