سود تو چگونه به دور از عواطف و احساسات، مسئولانه ترید کنیم؟ - سود تو

ترید مسئولانه به رفتار منطقی و به دور از احساسات در معامله ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. این مسئله که شما ترید را اصولی، به درست‌ترین شکل ممکن و بر اساس تحلیل انجام بدهید؛ یکی از مهم‌ترین مسائل در معامله‌گری مسئولانه است. در بازار ارزهای دیجیتال کیفیت همواره بر کمیت اولویت دارد. باید مطمئن باشید که دارایی‌هایی را وارد این بازار می‌کنید که با از دست رفتنشان، زندگی‌تان را از دست نخواهید داد. این نکته مهمی است که بسیاری از آن چشم‌پوشی می‌کنند. در ادامه راهکارهایی را با هم مرور خواهیم کرد که به شما در مدیریت معاملات کمک می‌کند و روحیه مسئولیت‌پذیری در ترید را در شما تقویت خواهد کرد. 

معامله گری مسئولانه

سرفصل‌های این آموزش

معامله‌گری مسئولانه چیست؟

ترید و معامله‌گری مسئولانه رمزارزها چیزی فراتر از تعداد خرید و فروش‌های شماست. آنچه اهمیت دارد کنترل رفتار معاملاتی و چیره شدن بر احساساتی است که شما را وادار به تصمیمات غیرعقلانی می‌کند. مسئولیت‌پذیری باید به‌گونه‌ای باشد که شما از روند مفید بودن فعالیت معاملاتی خود به اطمینان کامل برسید.

برای ورود به دنیای سرمایه‌گذاری و تجارت در رمزارزها درگاه‌های مختلفی وجود دارد. از جمله می‌توان بازار معمول رمزارز که به نام بازار اسپات معروف است؛ اشاره کرد. گزینه دیگر شما معاملات فیوچرز و مارجین است. این بازار می‌تواند به خاطر استفاده از اهرم معاملاتی بازدهی بسیار بیشتری داشته باشد اما ریسک از دست رفتن سرمایه اولیه نیز بسیار بیشتر است. در قدم اول ترید مسئولانه شما باید بازار مناسب خود را انتخاب کنید. برحسب دانش، سرمایه و میزان ریسکی که می‌توانید متحمل شوید از کم‌ریسک‌ترین فعالیت‌ها مثل درامد منفعل با استیک و استخراج گرفته تا معاملات اهرمی، حق انتخاب دارید پس گزینه مناسب خود را پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با استیک، استخراج و سایر راه‌های کسب درامد با ریسک پایین می‌توانید به مقاله درآمد منفعل چیست مراجعه کنید. علاوه بر این اگر به بازار فیوچرز علاقه‌مندید خواندن مقاله بازار فیوچرز چیست می‌تواند برای شروع ضروری باشد. 

۸ نکته اساسی برای رسیدن به ترید مسئولانه رمزارزها 

برای اینکه رفتار مسئولانه در معاملات رمزارز شکل بگیرد باید جنبه‌های رفتاری مختلفی را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشید.  در ابتدا ممکن است رعایت این اصول سخت و دست‌وپا گیر به نظر برسد اما نگران نباشید. معامله در بازار ارزهای دیجیتال از دست شما فرار نمی‌کند و تمام هم نخواهد شد! پس از دوست دارید آن را شروع کنید؛ مطمئن باشید که درست و حرفه‌ای شروع می‌کنید. 

چگونه ترید کنیم

حفاظت از حساب‌های معاملاتی و کیف پول 

مهم‌ترین و ساده‌ترین نکته حفظ امنیت حساب‌ها و کیف پول‌های ما در مرحله اول است. اگر دارایی درون حساب و رمز عبور شما در همان ابتدا در معرض خطر باشد اصلاً مفهوم ترید مسئولانه کاملاً بی‌معنا و  بی‌ارزش می‌شود. راه‌های متعددی برای ایمن‌سازی  حساب‌ها وجود دارد، از جمله استفاده از احراز هویت دومرحله‌ای (۲FA)، ایجاد رمز عبور قوی و پیچیده و قرار دادن آدرس‌های از پیش تعیین‌شده برداشت در یک لیست سفید که تنها می‌توان دارایی‌ها را به این آدرس‌ها منتقل کرد.

موارد مهمی که در خصوص کیف پول باید رعایت کنید:

  • کلید خصوصی شما مختص شماست و نباید آن را در اختیار هیچ فرد یا نهادی قرار دهید
  • پیش از استفاده از کیف بود کامل تحقیق کنید که نمونه اصلی را روی رایانه یا تلفن همراهتان نصب می‌کنید
  • اگر همیشه مجبور به ترید نیستید بهتر است دارایی خود را  در کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کنید

برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید به مقاله‌های بهترین کیف پول بیت کوین و کیف پول ارز دیجیتال چیست مراجعه کنید. 

چگونه ترید

ژورنال معاملاتی

بهترین راه برای اینکه اجازه ندهید احساسات برای معاملات شما تصمیم‌گیری کنند، ایجاد یک برنامه و پایبندی به اجرای آن است. در راستای این برنامه، سود ناگهانی، ضرر، شایعات یا ترس و موارد پیش‌بینی‌نشده دیگر نمی‌تواند روند تصمیم‌گیری شما را مختل کند. بنابراین چه مواردی باید در ژورنال ترید گنجانده شود؟

ژورنال ترید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر قرار است وارد معاملات فیوچرز و مارجین شوید، میزان اهرم معاملات شما چقدر است
  • قیمت ورود و خروج برای معاملات خاص تعیین شود
  • حداکثر درصد مبلغ سرمایه‌گذاری شده در معاملات از کل سرمایه معین شود
  • میزان تنوع پورتوفو یا سبدسرمایه‌گذاری مشخص شود
  • اندازه تخصیص دارایی رمزارز معین  شود
  • چه زمانی باید معاملات را متوقف کرد (زمان، حجم و غیره) معین شود
  • حداکثر میزان ضرر معین شود
  • محصولات یا دارایی‌هایی که مورد معامله قرار می‌گیرند مشخص شود

برای آشنایی بیشتر با این مسئله می‌توانید به مقاله چگونه ژورنال ترید درست کنیم مراجعه کنید. 

استفاده از حد ضرر

از آنجایی که نمی‌توان به صورت ۲۴ ساعته پای نمودار و در حساب معاملاتی بود از طرفی هم بازار رمزارزها بیست و چهار ساعته و بدون تعطیلی است بهتر است از تنظیمات حد ضرر استفاده کرد.

این که چه میزان ضرر را می‌توانید تحمل کنید به برنامه شما، میزان ریسک‌پذیری و به‌طورکلی شخصیت معامله‌گری شما بستگی دارد اما به‌طورکلی تعیین ۴ تا ۷ درصد، حد ضرر امری عادی در بازار رمزارزها تلقی می‌شود.

اینکه مقدار کنترل‌شده‌ای از دارایی را از دست بدهید قطعاً بهتر از این است که کل دارایی را به‌واسطه رعایت نکردن حد ضرر از دست دهید یا درصد ضرر شما چندرقمی شود.

در مقاله حد ضرر چیست بیشتر با این مسئله آشنا خواهید شد. فراموش نکنید که شما می‌توانید در صرافی ارز دیجیتال سود تو برای معاملات خود حد ضرر نیز تعیین کنید. 

معامله گری مسئولانه

انجام تحقیقات شخصی

فضای سرمایه‌گذاری سرشار از مطالب نادرست یا در بهترین حالت ناقص است. اطلاعات ناکافی متأسفانه باعث ایجاد ضررهای هنگفت برای معامله گران شود. به همین دلیل شما باید منابع مختلف و معتبری را مورد بررسی قرار دهید. اصلاح Do Your Own Research اصطلاحی است که میان فعالین حوزه مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است این اصطلاح به این معنی است که پیش از هر کاری تحقیق کنید و از درستی هر چیز مطمئن شوید. برای شروع یک ترید مسئولانه تحقیق امری ضروری است. 

تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری 

همانطور که پیشتر اشاره شد زمانی که تصمیم به ساخت ژورنال معاملاتی می‌گیرید، باید از تنوع‌بخشی به سبد سرمایه به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک استفاده کنید. داشتن تنها یک یا دو دارایی در پرتفوی شما ریسک را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب، می‌توانید دارایی‌های خود را با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف در چندین طبقه دارایی متنوع کنید.

این تخصیص سرمایه می‌تواند در بخش‌های مختلفی از جمله در استخرهای نقدینگی DeFi، سهام، مشتقات، استیبل کوین‌ها و آلت کوین‌ها صورت بپذیرد. این تنوع‌بخشی باعث می‌شود که یک کلاس دارایی روبرو نباشید و در صورت ریزش ضرر بسیاری را تجربه نمی‌کنید چرا که سبد شما از کلاس‌های مختلفی با کاربردهای گوناگونی تشکیل‌شده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تخصیص دارایی چیست را بخوانید. 

 

اجتناب از فومو FOMO 

ترس از دست دادن یا ترس جا ماندن (FOMO) یک احساس بسیار رایج در میان معامله گران است. با این حال، باید مراقب بود که این احساس تأثیری بر تصمیم‌گیری‌های شما نگذارد. ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری می‌تواند منجر به از دست رفتن محدودیت‌ها و برنامه‌های معاملاتی شما شود. این مشکل با وجود اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباطی شدیدتر نیز شده است.

اگرچه با کمک منابع اطلاعاتی می‌توان تحقیقات بسیاری را به سرانجام رساند اما باید توجه داشت که اطلاعات غلط و دستکاری‌شده نیز در این میان وجود دارد. برخی از این اطلاعات گمراه‌کننده برای دامن زدن به FOMO تولید می‌شود بنابراین تصدیق و اطمینان از منابع اطلاعاتی معتبر اهمیت زیادی دارد. اگر احساس می‌کنید که با پروژه‌ای برخورد کرده‌اید که تا به حال نام آن را نشنیده‌اید اما همین حال احساس می‌کنید در حال از دست دادن فرصت برای سرمایه‌گذاری در آن هستید احتمالاً دچار فومو شده‌اید. بهتر قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید، کمی زمان بگذارید و درباره پروژه به‌طور کامل تحقیق کنید.

ترید مسئولانه

درک اهرم معاملاتی

ایده قرض گرفتن دارایی و ورود به بازار مارجین یا قراردادهای فیوچرز به دلیل امکان کسب سود بیشتر برای بسیاری از افراد جذاب است. با این حال، خطر لیکویید شدن و از دست کل سرمایه اولیه در این معاملات بسیار بالا است. برای درک این موضوع فرض کنید با سرمایه ۱۰۰۰۰ دلار وارد معاملات فیوچرز شده‌اید و یکی از جفت ارزهای موجود را انتخاب کرده و ضریب ۱۰x را انتخاب کرده‌اید، در این صورت سرمایه شما برای این معامله ۱۰۰۰۰۰ دلار محاسبه می‌شود. اگر بازار را درست پیش‌بینی کرده باشید سودی که حاصل از این معامله است با احتساب وجود ۱۰۰,۰۰۰ دلار در حساب شما محاسبه می‌شود اما اگر اوضاع اشتباه پیش برود ممکن است کل سرمایه اولیه شما از بین برود و اصطلاحاً حسابتان لیکویید شود.

استراحت میان معاملات

ذهن خسته باعث ضرر شما خواهد بود. بنابراین خود را یک ربات فرض نکنید، ذهن شما پس از مدتی نیاز به استراحت دارد. بنابراین حتماً میان معاملات خود وقفه‌هایی ایجاد کنید یا در ژورنال معاملاتی خود سقف معاملات ماهانه را مشخص کنید و پس از آن مدتی مشخص از بازار دوری کنید.

سخن پایانی؛ به دنیای ترید مسئولانه خوش آمدید!

توصیه ما به همه تریدرها این است که مفهوم معاملات مسئولانه را جدی بگیرند و خود را به رعایت این اصول موظف کنند. فرقی ندارد در حال معامله دارایی‌های دیجیتال، سهام یا کالا هستید؛ همیشه باید استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسبی را برای خود تعریف و به آن‌ها پایبند باشید و در آخر تحقیقات خود را با دقت و از منابع معتبر انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
۰ نظر

۱
۰

چگونه به دور از عواطف و احساسات، مسئولانه ترید کنیم؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 42 views بار دسته بندی : تحلیل و سرمایه گذاری تاريخ : 14 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها