سود تو آموزش ماینینگ بیت کوین به زبان ساده! - سود تو

صنعت ماینینگ را می توان یکی از جذاب ترین صنایع نوپا دانست. تا قبل از به وجود آمدن بیت کوین، کلمه ماینینگ چندان رایج نبود. اما با به وجود آمدن و گسترش بیت کوین، بسیاری از افراد میل داشتند از این شبکه پرسود کسب درآمد کنند. جدای از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، این ماینرها هستند که نقش بسیار مهمی در بقای شبکه دارند. در این مقاله می خواهیم به تمامی پرسش ها درباره ماینینگ بیت کوین پاسخ دهیم. در ادامه همراه صرافی آنلاین سود تو باشید.

سرفصل‌های این آموزش

ماینینگ چیست؟

برای آشنایی با ماینینگ، باید شبکه، فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال و به خصوص بیت کوین را به خوبی بشناسیم. بیت کوین، یک رمز ارز غیرمتمرکز است. رمز ارز به این معنی است که شبکه بیت کوین از علم رمزنگاری برای تبادل اطلاعات استفاده می کند. از طرف دیگر غیر متمرکز بودن نیز به معنی عدم کنترل شخص یا گروهی خاص بر شبکه بیت کوین است. به عبارت دیگر تمامی افراد عضو شبکه، به یک اندازه حق تصمیم گیری درباره ادامه حیات شبکه را دارند. اعتماد افراد داخل شبکه و همکاری آن ها با یکدیگر بقای شبکه را تضمین می کند. اما جایگاه ماینرها در این فرآیند کجاست؟ از آنجا که این شبکه غیرمتمرکز است، افرادی باید حضور داشته باشند و صحت نقل و انتقالات تراکنش ها را تایید کنند. اما چه کسانی باید حقوق یا به عبارت بهتر پاداش کار شبانه روزی ماینرها را پرداخت کنند؟ در پاسخ باید بگوییم، ساختار شبکه بیت کوین به گونه ای طراحی شده که پس از هر نقل و انتقال مبلغی مشخص به عنوان پاداش به ماینر داده می شود.

ماینرها چگونه به بقای شبکه بیت کوین کمک می کنند؟

قیمت ارز دیجیتال بیت کوین وابسته به عرضه و تقاضا در شبکه است. از طرف دیگر نقل و انتقالات مالی در داخل شبکه وابسته به حل معادلات ریاضی بسیار پیچیده است. این معادلات ریاضی از جنس رمزنگاری هستند و به سادگی نمی توان آن ها را حل کرد. در حقیقت ماینرها برای حل آن ها با یکدیگر مسابقه می دهند. هر کسی که زودتر بتواند پاسخ را پیدا کند، برنده پاداش خواهد شد. حل این معادلات توسط کامیپوترهای بسیار قدرتمند انجام می شود.

ماینرها، کاربران زحمت کش دنیای کریپتوکارنسی ها

گفتیم که استخراج بیت کوین نیازمند دستگاه های قدرتمند و مصرف زیاد برق است. شبکه بیت کوین برای حفظ ثبات شبکه و جلوگیری از استخراج سریع بیت کوین ها، معیاری به نام سختی استخراج دارد. بلوک های بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک بار تولید می شوند. اگر سرعت استخراج به زیر ده دقیقه برسد، سختی استخراج بیت کوین بیشتر می شود. اگر هم سختی استخراج به حدی برسد که زمان تولید یک بلوک بیت کوین بیشتر از ۱۰ دقیقه شود، سختی استخراج بیت کوین کاهش می یابد. همچنین شبکه هر چهارسال یک بار به طور خودکار و در طی فرآیندی به نام هاوینگ، بیت کوین های تولید شده را به نصف میزان فعلی می رساند. همچنین تعداد کل بیت کوین های استخراج شده محدود به ۲۱ میلیون واحد است.

برای ماینینگ بیت کوین به چه چیز‌ هایی نیاز داریم؟

ماینینگ بیت کوین فرآیند ساده ای نیست. برای ماینینگ بیت کوین به موارد زیر نیاز داریم. این موارد بسته به سختی استخراج بیت کوین قطعا برای همه افراد یکی نیست اما می توان آن ها را پایه ی ماینینگ در نظر بگیریم:

  1. دستگاه استخراج مخصوص یا همان اسیک ( ASIC )
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت ثابت
  4. برق، کابل و تجهیزات برقی مناسب
  5. تجهیزات تهویه ( فن )

هر کدام از این تجهیزات چه نقشی در فرآیند ماینینگ بیت کوین دارند؟

در سال های ابتدایی عرضه بیت کوین با یک کامیپوتر معمولی نیز می توانستیم اقدام به استخراج بیت کوین کنیم. اما با گذشت زمان و سختی شبکه دیگر امکان استخراج بیت کوین به سادگی قبل نیست. اما با افزایش سختی استخراج امروزه استخراج بیت کوین فقط با تراشه های مخصوصی با نام ASIC امکان پذیر است. بنابراین استخراج با موبایل یا کامپیوترهای معمولی به هیچ عنوان سودآوری ندارد. از طرف دیگر برای نگهداری بیت کوین به یک کیف پول مجازی نیاز داریم.

اینترنت دیگر موضوع مهم درباره استخراج بیت کوین است. در ماینینگ سرعت یا حجم چندان اهمیت ندارد، بلکه پایداری اینترنت و قطع نشدن آن مهم ترین موضوع است. دستگاه های ماینینگ برق زیادی مصرف می کنند. مصرف برق باعث شده که در برخی کشورها از جمله ایران استفاده از برق خانگی برای استخراج بیت کوین ممنوع شود. بنابراین دسترسی به برق ارزان و مناسب یکی دیگر از ملزومات استخراج بیت کوین است. از طرف دیگر دستگاه های ماینینگ در زمان کار به شدت داغ می شوند و برای ادامه کار به تجهیزات خنک کننده نیاز داریم.

در انتخاب دستگاه ماینینگ چه عواملی تاثیر گذار هستند؟

قدرت دستگاه، قیمت دستگاه و مصرف برق مهم ترین عوامل در انتخاب دستگاه ماینینگ بیت کوین است. قدرت دستگاه بر اساس هش مشخص می شود. هر چقدر دستگاه شما بتواند هش بیشتری تولید کند، قدرتش بالاتر خواهد بود. مصرف برق نیز به طور مستقیم بر روی سوددهی فرآیند ماینینگ اثر گذار است. هر چقدر مصرف برق کمتر باشد، سوددهی دستگاه بالاتر خواهد بود. اما مهمترین عامل در خرید دستگاه ماینینگ قیمت است. قیمت مشخص کننده زمان بازگشت سرمایه است. دستگاه های ماینینگ قیمت بالایی دارند و پیش از خرید باید تمامی محاسبات مربوط به بازگشت سرمایه و سوددهی به طور کامل بررسی شود. از بهترین تولیدکنندگان دستگاه های ماینینگ می توان به بیت مین، کنان، اینوسیلیکون، میکرو بی تی و ای بنگ اشاره کرد.

آیا با دستگاه ماینینگ بیت کوین می توان به سراغ استخراج سایر ارزهای دیجیتال رفت؟

پاسخ به این سوال مهم منفی است. اغلب دستگاه های استخراج از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین صرفا استخراج ارزهایی ممکن است که بر اساس این الگوریتم کار می کنند.

برق، قیمت دستگاه و سختی استخراج مشخص کننده سود ماینینگ است

محاسبه سودآوری ماینینگ وابستگی زیادی به ۳ فاکتور قیمت دستگاه، برق مناسب و سختی استخراج دارد. استفاده از برق صنعتی یا دستگاه گران با توان پایین فقط هزینه بر است و در دراز مدت ماینرها را با مشکل رو به رو می کند. به همین جهت پیش از خرید دستگاه باید تمامی این موارد را در سودآوری بارها محاسبه کنیم و سپس وارد صنعت ماینینگ شویم.

استخر ماینینگ بیت کوین

پس از خرید دستگاه و انتخاب کیف پول، باید وارد استخر ماینرها شویم. منظور از استخر ماینینگ محلی مجازی است که استخراج کنندگان قدرت پردازش دستگاه های خود را با هم جمع می کنند. این کار باعث می شود که فرآیند حل معادلات ریاضی بلاک ها سریع تر اتفاق بیفتد. پس از حل یک بلوک بیت کوین، میزان پاداش به تناسب قدرت دستگاه ها میان ماینرها تقسیم می شود. بدون پیوستن به یک استخر ماینینگ امکان استخراج بیت کوین بسیار پایین است. فقط فارم های بزرگ ماینینگ هستند که می توانند به تنهایی اقدام به استخراج بیت کوین کنند.

کلود ماینینگ، جذاب اما پرخطر

کلود ماینینگ یکی دیگر از شیوه های استخراج بیت کوین بدون داشتن تجهیزات است. در این روش شما با پرداخت پول به شرکت های بزرگ ماینینگ، قدرت پردازش دستگاه های آن ها را می خرید. در این صورت بدون نیاز به برق یا اینترنت می توان فرآیند ماینینگ را توسط شرکتی دیگر انجام داد. این روش هرچند در ابتدا بسیار جذاب است اما در عین حال خطرناک نیز می باشد. بسیاری از شرکت های کلود ماینینگ صرفا به دنبال خالی کردن جیب کاربران هستند. آن ها هیچ فرآیند شفافی در استخراج ماینینگ ندارند. از طرف دیگر به دلیل تحریم های بین المللی امکان از دست دادن حساب کاربری و بلوکه شدن آن در این فرآیند بالا است.

در ورود به ماینینگ احتیاط کنید

در انتهای آموزش ماینینگ بیت کوین باید به دو نکته مهم اشاره کنیم. نکته اول درباره قانونی بودن فرآیند ماینینگ است. طبق قانون، برای استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیریم. همچنین واردات و خرید دستگاه ماینینگ نیز نیاز به مجوز قانونی دارد. جدای از محدودیت های قانونی، صنعت ماینینگ با وجود تمام جذابیت ها، اما ریسک های خاص خودش را دارد. بدون داشتن دستگاه مناسب و برق ارزان قیمت، ورود به این صنعت به معنی از دست دادن سرمایه خواهد بود. در انتها پیشنهاد می کنیم برای خرید و فروش ارز دیجیتال به صفحه اصلی سود تو مراجعه بفرمایید.

آیا این مطلب مفید بود؟
۱۷۲ نظر

۵
۱۷۲

آموزش ماینینگ بیت کوین به زبان ساده!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : استخراج تاريخ : 20 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها