سود تو بازار تا چه زمانی نزولی خواهد بود؟ بررسی سیگنال های صعودی و نزولی بیت کوین - سود تو

آیا بازار نزولی به اتمام رسیده است؟ آیا شاهد کامبک صعودی در بازار خواهیم بود؟ در حال حاضر مشخص نیست بازار به چه سمتی حرکت می کند، اما می توان با بررسی نشانه های نزولی و صعودی بیت کوین، پیش بینی هایی از آینده داشته باشیم. پس تا انتهای این مطلب همراه با سود تو باشید.

به گزارش کوین تلگراف، حدود سه ماه از زمانی که بیت کوین توانست به مرز ۶۵ هزار دلار برسد و رکورد قیمت تاریخی خود را برجای بگذارد گذشته است. در بیش از دو ماه گذشته بیت کوین در محدوده ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار معامله شده که به طور میانگین ۵۴ درصد کمتر از قیمت تاریخی آن است.

این رکود در شرایطی رخ داده که بسیار از تحلیلگران دقیقا عکی این اتفاق را پیش بینی می کردند. تحلیلگران انتظار داشتند که بازار صعودی بیت کوین در طی این چند ماه به بالاترین رکورد خود برسد و بعضی ها انتظار داشتند تا قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلاری در سال جاری محقق شود.

بنابراین چرا بازار در شرایط فعلی قرار دارد؟ آیا رکود فعلی تنها یک اصلاح در یک مسیر صعودی است یا بازار ارزهای دیجیتال در حال تجربه یک بازار نزولی دیگر بعد از سال ۲۰۱۸ است؟

سرفصل‌های این آموزش

نشانه های صعودی بودن بازار

روند تاریخی تغییرات قیمت بیت کوین همبستگی منطقی با چرخه هاوینگ دارد. بالاترین قیمت های تاریخی بیت کوین پیش از این همواره ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد از هاوینگ ثبت شده اند. پلن بی (PlanB)، تحلیل‌گر مشهور و خالق مدل انباشت به جریان (S2F) بیت کوین، یکی از طرفداران همین فرضیه است. او همچنان بر این باور است که مدل انباشت به جریان دارایی‌ها (S2FX) حرکات صعودی بیشتری را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند. او بارها به این موضوع اشاره کرده است که پیش از آغاز روندهای صعودی قبلی هم بازار با چنین سقوط‌هایی روبه‌رو شده است.

مدل انباشت به جریان دارایی ها (S2FX) نسخه تکامل یافته تر مدل انباشت به جریان (S2F) است. این مدل علاوه بر بیت کوین، می تواند ارز آتی سایر دارایی ها را نیز پیش بینی کند. تا به حال قیمت های پیش بینی شده توسط این مدل بسیار دقیق بوده اند. بنابراین می توان به پیشبینی های آن از افزایش قیمت بیت کوین اعتماد کرد.

علاوه بر این داده های درون زنجیره ای نیز فرضیه افزایش قیمت بیت کوین را تایید می کند. ایگنیوس ترنوس (Igneus Terrenus)، مدیر روابط عمومی صرافی بای‌بیت (Bybit)، گفته است سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت مسبب اصلی سقوط قیمت بیت کوین از اوج تاریخی اخیر هستند.

ایگنیوس ترنوس (Igneus Terrenus)، مدیر روابط عمومی صرافی بای‌بیت (Bybit)، گفته است سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت مسبب اصلی سقوط قیمت بیت کوین از اوج تاریخی اخیر هستند.

در جریان سقوط اخیر قیمت بیت کوین بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت شوکه شدند و آنها همان کسانی هستند که در چند ماه اخیر بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. اکنون در حالی که هیجانات آغاز سال از بین رفته است، نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بلندمدت همچنان با اطمینان خاطر مانده‌اند و این در حالی است که احساسات بازار کاملاً نزولی است.

ترنوس

صرافی‌های ارز دیجیتال در چند هفته اخیر شاهد خروج سرمایه بودند. یک از شاخص‌های وب‌سایت تحلیلی گلاسنود، که اشتیاق سرمایه‌گذاران برای فروش دارایی‌هایشان را رصد می‌کند، الگوهای مشابهی را برای چرخه‌های قبلی قیمت به نمایش گذاشته است.

ترنوس

شاخص ها و اندیکاتورهای صعودی گسترده تر در بازار

Project funding یا میزان بودجه ای که توسط پروژه های جدید ارزهای دیجیتال جذب شده است، یکی دیگر از شاخص های مهم اندازه گیری احساسات در بازار است. در سال ۲۰۲۱ استارتاپ های مرتبط با کریپتوکارنسی توانسته اند عملکرد فوق العاده ای در جذب بودجه داشته باشند. به گزارش کوین تلگراف، بودجه ۲.۶ میلیاردی که در سه ماه نخست ۲۰۲۱ توسط استارتاپ های کریپتو جمع آوری شده است از کل بودجه سال ۲۰۲۰ بیشتر است.

به نظر می رسید، رکودی که از فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز شده، نتوانسته در اشتهای سرمایه گذاران ریسک پذیر، تاثیر منفی بگذارد. در اواخر ماه مه (اوایل خرداد)، شرکت Circle، عرضه کننده استیبل کوین USDC، توانسته ۴۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. کمی بعد تر شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) که توسط مایک نووگراتز (Mike Novogratz) اداره می‌شود، یک صندوق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار راه‌اندازی کرد.

اواسط ژوئن (اواخر خرداد) بلومبرگ از عبور ارزش سرمایه گذاری های ریسک پذیر از مرز ۱۷ میلیارد دلار در بازار ارزهای دیجیتال خبر داد. حتی شرکت بلاک وان (Block.one) هم اخیراً اعلام کرد که سرمایه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری را به راه‌اندازی صرافی جدید خود اختصاص داده است. همین کافی است تا بتوان گفت عملکرد ارزهای دیجیتال در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی تأثیری بر رشد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نگذاشته است.

علاوه بر این، موارد کلانی در بازار وجود دارند که باید در نظر گرفته شود. در میان تردیدهایی که پیرامون وضعیت اقتصادی جهان وجود دارد، برخی از جمله رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول»، سقوط بازار سهام را پیش‌بینی کرده‌اند. کیوساکی طرفدارانش را تشویق کرده است تا به ذخیره طلا و بیت کوین بپردازند. این می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای همبستگی بیشتر بیت کوین و بازار سهام در نظر گرفته شود. اما آیا سقوط گسترده بازار سهام می‌تواند به معنی کوچ کردن سرمایه‌گذاران به بازار بیت کوین، به‌عنوان یک پناهگاه امن باشد؟

نکته قابل توجه دیگر به‌روزرسانی تپروت (Taproot) بیت کوین است که قرار است در نوامبر (آبان) راه‌اندازی شود. این اولین به‌ورز‌رسانی شبکه بیت کوین پس از به‌روزرسانی سگویت (Segwit) در سال ۲۰۱۷ است. گفتنی است که به‌روزرسانی سگویت در ادامه با ثبت اوج تاریخی جدید ۲۰,۰۰۰ دلاری در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) همراه بود. فهمیدن این‌که تاریخ تکرار می‌شود و این‌که آیا همبستگی بین به‌روزرسانی شبکه و قیمت وجود دارد یا خیر، کار سختی است، با این حال ارزش به‌ خاطر سپردنش را دارد.

دستگاه های نظارتی، عوامل اصلی نزولی کردن بازار

دستگاه های نظارتی بدون کل اصلی ترین نیروی ایجاد کننده بازارهای نزولی در چند ماه گذشته بوده اند. قوانین دولت چین برای جلوگیری از استخراج بیت کوین مهم ترین عوامل ایجاد بی اطمینانی گسترده در بازار محسوب وی شوند. بسیاری از شرکت های بزرگ استخراج بیت کوین، فعالیت خود را متوقف کرده اند. بعضی از آن ها به صورت موقت و بعضی دیگر نیز به صورت دائمی از خاک چین به کشور های جدید نقل مکان کرده اند. این مهاجرت ها و بدون شک هزینه قابل توجهی را روی دست استخراج کنندگان گذاشته است. همین موضوع باعث شد تا سختی استخراج بیت کوین، بیشترین افت را در تاریخ خود تجربه کند.

سایر کشورها و نیز در حال قانون گذاری و بررسی دقیق ارزهای دیجیتال هستند. اخیرا دولت هند مواضع آرام تری در مورد ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است اما ممکن است دوباره ممنوعیت هایی را در نظر بگیرد.

نهاد قانون‌گذار امور مالی انگلستان هم اخیراً موجی را علیه بایننس به راه انداخت و به این صرافی دستور داد تا تمامی فعالیت‌های قانون‌گذاری شده خود را در این کشور متوقف کند. اکنون بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال در انگلستان مجوز فعالیت می‌گیرند، با این حال کاربران انگلیسی بایننس با مسدود شدن امکان واریز پول به حساب‌های خود از سوی بانک‌های این کشور مواجه می‌شوند.

به طور کلی ، به دلایل مختلف ، Binance تحت فشار نهاد های نظارتی در سراسر جهان قرار داشته است. کشور های کوچک و بزرگ یکی پس از دیگری فعالیت این صرافی را غیر مجاز اعلام کردند.. در ضمن ، هنوز مشخص نیست که آیا نهاد های نظارتی به طور خاص با Binance مشکل دارند یا اینکه این صرافی به عنوان نماینده سایر صرافی های ارز دیجیتال محسوب می شود.

تحلیل‌گران سازمانی هم تاکنون پیش‌بینی‌های ناامیدکننده‌ای برای قیمت بیت کوین داشته‌اند. جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) اخیراً هشدار داده بود که وضعیت بازار بیت کوین در میان‌مدت ناپایدار به نظر می‌رسد. این تحولات به اندازه ممنوع شدن استخراج در چین تأثیرگذار نبوده است، اما قطعاً کمکی هم به افزایش اطمینان در میان سرمایه‌گذاران نکرده است.

آیا امکان تغییر روند بازار وجود دارد؟

به گزارش کوین تلگراف، بیشتر معیارهایی که نشان از صعودی شدن روند بازار دارند، هنوز در نیمه راه هستند. اکنون آیا می‌توان گفت که شواهد کافی برای معکوس کردن روند نزولی فعلی وجود دارد یا خیر؟

تمام موارد در نظر گرفته شده‌اند و اصلاً جای تعجب ندارد، اکنون خیلی زود است که بخواهیم به این سوال پاسخی قاطعانه بدهیم. از یک سو جنجال‌های دستگاه‌های نظارتی و کاهش قابل توجه حجم معاملات، نشان‌دهنده نبود علاقه و تعامل گسترده در بازار است و از سوی دیگر برخی از معیارها و شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای نشانه‌هایی از احساسات بازار دارند که در جهت ادامه روند صعودی چند ماه پیش است.

در نهایت باید گفت که اقدامات دستگاه‌های نظارتی همچنان در حال آشفته کردن بازار است و مدل‌های پیش‌بینی قیمت و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در پروژه‌های ارز دیجیتال هم لزوماً نمی‌تواند نگرانی‌های معامله‌گران را برطرف کند. اگر فشار گسترده دیگری هم به این موارد اضافه شود، احتمالاً روند صعودی بازار دیگر هرگز از سر گرفته نخواهد شد.

این که قیمت تا به اینجای کار بالای سطح ۳۰,۰۰۰ دلار حفظ شده است، هرچند که شاید بزرگ‌ترین آزمون برای فعالیت‌ ماینرها باشد، اما شاهدی بر نیروهای صعودی موجود در بازار است. اگر فشار دستگاه‌های نظارتی در ادامه کمتر شود، شانس زیادی وجود دارد تا بخش صعودی بازار طرح پیش‌بینی شده خود را به اجرا بگذارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
۱۹۴ نظر

۵
۱۹۴

بازار تا چه زمانی نزولی خواهد بود؟ بررسی سیگنال های صعودی و نزولی بیت کوین

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 37 views بار دسته بندی : اخبار رمزارزها تاريخ : 9 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها